praca
pracapracapracapracapracapracapracapracapracapracapraca_forumpraca ucz.pl - kontakt
praca  
praca
praca
praca Jeżeli chcesz się dowiadywać o nowościach w serwisie praca.ucz.pl, dopisz swój e-mail do biuletynu
(pamiętaj, zawsze możesz się wypisać):
 
  praca
 
 

Rozmowa kwalifikacyjna

Co to jest?

Rozmowa kwalifikacyjna - jest to rozmową dwóch stron, które dążą do podobnego celu - pozyskania odpowiedniego pracownika (z jednej strony) i pozyskania dobrego pracodawcy (z drugiej strony). Strony te chcą przekazać o sobie lub o firmie najważniejsze informacje, a jednocześnie uzyskać odpowiedzi na pytania: czy ta firma jest odpowiednia dla mnie lub czy kwalifikacje i umiejętności tej osoby będziemy mogli wykorzystać w naszej firmie?
Przed rozmową kwalifikacyjną z pracodawcą często towarzyszy nam podwyższone tętno, nierówny oddech, drżące ręce, problemy z zebraniem rozbieganych myśli, napięte nerwy, niespokojny sen - co jest związane z silnym stresem. Zdaniem specjalistów pewien nieduży poziom lęku jest tu wręcz wskazany - pozwala na lepszą koncentrację i mobilizację; gorzej jednak, gdy strach nas paraliżuje i nie pozwala trzeĽwo myśleć. To, że się denerwujemy, jest całkiem zrozumiałe: mamy przed sobą szansę zaprezentowania się potencjalnemu pracodawcy i przekonania go, że to właśnie Ja jestem idealnym kandydatem.
Zwykle, pierwsze spotkanie ma na celu wstępne określenie czy Państwa kandydatura spełnia wszystkie oczekiwania pracodawcy. Jeśli spotkanie odbędzie się pozytywnie, firma zaprosi Państwa na kolejne spotkanie. Oznacza to, że Państwo mają około 30 minut aby przekonać przedstawiciela firmy, że posiadacie wszystkie umiejętności konieczne do osiągnięcia powodzenia na danym stanowisku. Mając to na uwadze, można zrozumieć potrzebę solidnego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Kilka porad zanim pójdziesz

Przed spotkaniem należy się właściwie do niego przygotować. Najlepiej robiąc analizę własnej osoby i analizę firmy. Analizując własną osobę należy znać odpowiedĽ na następujące pytania:
  • Kim jestem?
  • Jakie mam cele?
  • Co mogę wnieść do firmy?
  • Jakie są moje wady (słabe strony) i zalety?
  • W jaki sposób moje doświadczenie i umiejętności wpłyną na jakość wykonywanej pracy?
  • Jakie są oczekiwania pracodawcy?
  • Jakie są moje krótko i długoterminowe plany na przyszłość?
Kolejnym krokiem jest analiza firmy, z którą Państwo będą prowadzili rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego warto zebrać dokładne informacje na temat firmy, do której się aplikujemy, jej produktów, usług, osiągnięć, a także samego stanowiska, o które się ubiegamy. Solidne przygotowanie do rozmowy od tej strony jest często kluczem do powodzenia: redukuje stres i dodaje pewności siebie. Prowadzenie inteligentnej rozmowy na temat firmy zrobi bardzo dobre wrażenie i może odzwierciedlić Nasze dobre przygotowanie, inicjatywę i zainteresowanie.
Wcześniejsze przemyślenie zagadnień, które mogą zostać poruszone w czasie rozmowy, dobrze wpływa nie tylko na treść, ale także na styl naszych wypowiedzi - to również podlega ocenie. Dodatkowo zyskujemy na czasie - szybciej znajdujemy odpowiedzi na stawiane przed nami problemy, co nie jest bez znaczenia, gdyż są one często bardzo skomplikowane, a czasu na zastanowienie praktycznie nie ma.

Jeśli podczas przygotowań jakieś pytanie wydaje nam się szczególnie trudne, lepiej nie liczyć na to, że nie zostanie zadane, albo że coś wymyślimy na miejscu. Taktyka "jakoś to będzie" rzadko daje w takich wypadkach dobre efekty. Zwykle kończy się na tym, że sprawiamy wrażenie osoby, która nie dość, że nie potrafi się składnie wypowiadać, to do tego jest niezdecydowana i nie wie sama, czego chce. Bo przecież trudno jest bez uprzedniego przemyślenia satysfakcjonująco odpowiedzieć na takie pytania, które z pewnością padną, np.: "Dlaczego chciałaby Pani pracować akurat w naszej firmie?", "Jaką pozycję chciałby Pan zajmować za 5 lat?", albo "Jakie cechy Pana charakteru sprawiają, że jest Pan dobrym kandydatem na to stanowisko?", czy "Jak wyobraża sobie Pani pracę w naszym przedsiębiorstwie i co sprawiłoby Pani najwięcej kłopotu?". Nie sposób więc dobrze się zaprezentować, jeśli wcześniej nie zdobędziemy wystarczających danych.

Następna przyczyna, dla której warto poświęcić trochę czasu na poznanie firmy, do której się aplikujemy, związana jest z potrzebą skonfrontowania naszych umiejętności i oczekiwań związanych z przyszłą pracą, naszą wizją kariery, planami osobistymi, z faktycznymi możliwościami oraz wymaganiami w firmie. Dzięki zestawieniu i porównaniu marzeń z rzeczywistością możemy zdecydować, na ile tak naprawdę chcemy uzyskać daną posadę. W ten sposób weryfikujemy nasz osobisty cel. Często zapominamy o tym, że zadaniem, jakie sobie stawiamy przed spotkaniem, nie musi być koniecznie zdobycie pracy!!! Rozmowa kwalifikacyjna umożliwia zdobycie lepszej orientacji w rynku pracy, czy chociażby wypróbowanie sił w nowej sytuacji, trening sztuki konwersacji w stresujących warunkach konkurencji. Jest to wspaniała lekcja o wymaganiach pracodawców, ale też okazja do poznania samego siebie - niestety bardzo rzadko doceniana. Każda taka rozmowa daje nam cenne doświadczenie, a tym samym lepszą pozycję wyjściową przy następnej. Zwykle na pierwszej rozmowie większość osób wypada poniżej swoich oczekiwań i możliwości, dlatego też wybierając się do firmy naszych marzeń dobrze jest mieć pierwsze doświadczenia za sobą.

Gdzie szukać informacji o firmie? Źródeł jest wiele, a przede wszystkim: media, materiały promocyjne firm, kontakty osobiste (szczególnie cenne, jeśli wśród naszych znajomych znajdują się pracownicy interesującej nas firmy), szkolenia i wykłady organizowane przez przedsiębiorstwa, targi pracy. Coraz większego znaczenia nabiera też Internet, gdzie możemy znaleĽć strony www większości dużych firm.

Ubranie

Z badań przeprowadzanych prowadzonych przez Rejonowe Urzędy Pracy oraz firmy doradztwa personalnego wynika, że wiele z osób przeprowadzające selekcję wyrabia sobie opinię o kandydacie już po pierwszych 30 sekundach spotkania. Występują tutaj dwa efekty:
  • efekt "aureoli" - pozytywne nastawienie prowadzącego rozmowę, pogodniejsza interpretacja odpowiedzi
  • efekt "rogu" - negatywne nastawienie do kandydata, interpretacje na niekorzyść badanego

Dlatego powinniśmy starać się jak najlepiej zaprezentować, zrobić dobre wrażenie. Bardzo ważny jest ubiór. Bo jak Cię widzą tak Cię piszą.
W co się ubrać?. Sprawa wcale nie jest taka prosta, jakby się wydawało. Nie chodzi jedynie o poprawienie własnego samopoczucia - podczas spotkania wszystko jest poddawane ocenie: nie tylko to, co i jak mówimy, ale również jak się zachowujemy i wyglądamy. Strój jest w stanie wiele o nas powiedzieć. Przede wszystkim powinien podkreślać nasz szacunek dla rozmówcy i świadczyć o tym, że potrafimy zachować się stosowanie do sytuacji. Oczywiście nie jest istotny modny fason, liczy się schludność i adekwatność stylu. Zazwyczaj odradza się ekstrawagancję w ubiorze, choć oczywiście wiele zależy od stanowiska, o które się ubiegamy, czy zwyczaju w firmie. Jeżeli staramy się o posadę, w przypadku której wymagana jest nieprzeciętna pomysłowość czy odchodzenie od konwencji np. w dziele kreatywnym agencji reklamowej, można popuścić wodze fantazji i założyć coś odlotowego. Jeśli natomiast chcemy pracować w biurze, lepiej postawić na stonowaną, klasyczną elegancję.

Przybycie

Pamiętajmy o tym, że na rozmowę kwalifikacyjną pod żadnym pozorem nie wolno nam się spóĽnić! Nie należy jednak popadać w drugą skrajność i przyjeżdżać dużo za wcześnie. Zameldowanie się w firmie pół godziny przed czasem może postawić gospodarzy w niezręcznej sytuacji. Po pierwsze, niepotrzebnie absorbujemy członków personelu, którzy czują się zobligowani, by się nami zająć. Osoba, z którą się umówiliśmy może czuć dyskomfort wiedząc, że ktoś musi na nią czekać, a w rezultacie nasza nadgorliwość może spowodować niechętne nam nastawienie rozmówcy. Poza tym przyjeżdżając wcześniej możemy niechcący natknąć się na naszego poprzednika-konkurenta, czego często chcą uniknąć zatrudniający. Aby nie sprawiać kłopotów, najlepiej przybyć na miejsce na pół minuty do pięciu minut przed czasem. Pierwsze kroki należy skierować do recepcji i tam poinformować o umówionej wizycie.
następna strona
powrót do działu: rozmowa

do góry