Rozmowa
kwalifikacyjna
Co to jest?
Rozmowa kwalifikacyjna - jest to rozmową dwóch stron, które dążą do
podobnego celu - pozyskania odpowiedniego pracownika (z jednej strony)
i pozyskania dobrego pracodawcy (z drugiej strony). Strony te chcą
przekazać o sobie lub o firmie najważniejsze informacje, a jednocześnie
uzyskać odpowiedzi na pytania: czy ta firma jest odpowiednia dla mnie
lub czy kwalifikacje i umiejętności tej osoby będziemy mogli wykorzystać
w naszej firmie?
Przed rozmową kwalifikacyjną z pracodawcą często towarzyszy nam podwyższone
tętno, nierówny oddech, drżące ręce, problemy z zebraniem rozbieganych
myśli, napięte nerwy, niespokojny sen - co jest związane z silnym
stresem. Zdaniem specjalistów pewien nieduży poziom lęku jest tu wręcz
wskazany - pozwala na lepszą koncentrację i mobilizację; gorzej jednak,
gdy strach nas paraliżuje i nie pozwala trzeĽwo myśleć. To, że się
denerwujemy, jest całkiem zrozumiałe: mamy przed sobą szansę zaprezentowania
się potencjalnemu pracodawcy i przekonania go, że to właśnie Ja jestem
idealnym kandydatem.
Zwykle, pierwsze spotkanie ma na celu wstępne określenie czy Państwa
kandydatura spełnia wszystkie oczekiwania pracodawcy. Jeśli spotkanie
odbędzie się pozytywnie, firma zaprosi Państwa na kolejne spotkanie.
Oznacza to, że Państwo mają około 30 minut aby przekonać przedstawiciela
firmy, że posiadacie wszystkie umiejętności konieczne do osiągnięcia
powodzenia na danym stanowisku. Mając to na uwadze, można zrozumieć
potrzebę solidnego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Kilka porad zanim pójdziesz
Przed spotkaniem należy się właściwie do niego przygotować. Najlepiej
robiąc analizę własnej osoby i analizę firmy. Analizując własną osobę
należy znać odpowiedĽ na następujące pytania:
- Kim jestem?
- Jakie mam cele?
- Co mogę wnieść do firmy?
- Jakie są moje wady (słabe strony) i zalety?
- W jaki sposób moje doświadczenie i umiejętności wpłyną na jakość
wykonywanej pracy?
- Jakie są oczekiwania pracodawcy?
- Jakie są moje krótko i długoterminowe plany na przyszłość?
Kolejnym krokiem jest analiza firmy, z którą Państwo będą prowadzili
rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego warto zebrać dokładne informacje na
temat firmy, do której się aplikujemy, jej produktów, usług, osiągnięć,
a także samego stanowiska, o które się ubiegamy. Solidne przygotowanie
do rozmowy od tej strony jest często kluczem do powodzenia: redukuje
stres i dodaje pewności siebie. Prowadzenie inteligentnej rozmowy
na temat firmy zrobi bardzo dobre wrażenie i może odzwierciedlić Nasze
dobre przygotowanie, inicjatywę i zainteresowanie.
Wcześniejsze przemyślenie zagadnień, które mogą zostać poruszone w
czasie rozmowy, dobrze wpływa nie tylko na treść, ale także na styl
naszych wypowiedzi - to również podlega ocenie. Dodatkowo zyskujemy
na czasie - szybciej znajdujemy odpowiedzi na stawiane przed nami
problemy, co nie jest bez znaczenia, gdyż są one często bardzo skomplikowane,
a czasu na zastanowienie praktycznie nie ma.
Jeśli podczas przygotowań jakieś pytanie wydaje nam się szczególnie
trudne, lepiej nie liczyć na to, że nie zostanie zadane, albo że coś
wymyślimy na miejscu. Taktyka "jakoś to będzie" rzadko daje w takich
wypadkach dobre efekty. Zwykle kończy się na tym, że sprawiamy wrażenie
osoby, która nie dość, że nie potrafi się składnie wypowiadać, to
do tego jest niezdecydowana i nie wie sama, czego chce. Bo przecież
trudno jest bez uprzedniego przemyślenia satysfakcjonująco odpowiedzieć
na takie pytania, które z pewnością padną, np.: "Dlaczego chciałaby
Pani pracować akurat w naszej firmie?", "Jaką pozycję chciałby Pan
zajmować za 5 lat?", albo "Jakie cechy Pana charakteru sprawiają,
że jest Pan dobrym kandydatem na to stanowisko?", czy "Jak wyobraża
sobie Pani pracę w naszym przedsiębiorstwie i co sprawiłoby Pani najwięcej
kłopotu?". Nie sposób więc dobrze się zaprezentować, jeśli wcześniej
nie zdobędziemy wystarczających danych.
Następna przyczyna, dla której warto poświęcić trochę czasu na poznanie
firmy, do której się aplikujemy, związana jest z potrzebą skonfrontowania
naszych umiejętności i oczekiwań związanych z przyszłą pracą, naszą
wizją kariery, planami osobistymi, z faktycznymi możliwościami oraz
wymaganiami w firmie. Dzięki zestawieniu i porównaniu marzeń z rzeczywistością
możemy zdecydować, na ile tak naprawdę chcemy uzyskać daną posadę.
W ten sposób weryfikujemy nasz osobisty cel. Często zapominamy o tym,
że zadaniem, jakie sobie stawiamy przed spotkaniem, nie musi być koniecznie
zdobycie pracy!!! Rozmowa kwalifikacyjna umożliwia zdobycie lepszej
orientacji w rynku pracy, czy chociażby wypróbowanie sił w nowej sytuacji,
trening sztuki konwersacji w stresujących warunkach konkurencji. Jest
to wspaniała lekcja o wymaganiach pracodawców, ale też okazja do poznania
samego siebie - niestety bardzo rzadko doceniana. Każda taka rozmowa
daje nam cenne doświadczenie, a tym samym lepszą pozycję wyjściową
przy następnej. Zwykle na pierwszej rozmowie większość osób wypada
poniżej swoich oczekiwań i możliwości, dlatego też wybierając się
do firmy naszych marzeń dobrze jest mieć pierwsze doświadczenia za
sobą.
Gdzie szukać informacji o firmie? Źródeł jest wiele, a przede wszystkim:
media, materiały promocyjne firm, kontakty osobiste (szczególnie cenne,
jeśli wśród naszych znajomych znajdują się pracownicy interesującej
nas firmy), szkolenia i wykłady organizowane przez przedsiębiorstwa,
targi pracy. Coraz większego znaczenia nabiera też Internet, gdzie
możemy znaleĽć strony www większości dużych firm.
Ubranie
Z badań przeprowadzanych prowadzonych przez Rejonowe Urzędy Pracy
oraz firmy doradztwa personalnego wynika, że wiele z osób przeprowadzające
selekcję wyrabia sobie opinię o kandydacie już po pierwszych 30 sekundach
spotkania. Występują tutaj dwa efekty:
- efekt "aureoli" - pozytywne nastawienie prowadzącego rozmowę,
pogodniejsza interpretacja odpowiedzi
- efekt "rogu" - negatywne nastawienie do kandydata, interpretacje
na niekorzyść badanego
Dlatego powinniśmy starać się jak najlepiej zaprezentować, zrobić
dobre wrażenie. Bardzo ważny jest ubiór. Bo jak Cię widzą tak Cię
piszą.
W co się ubrać?. Sprawa wcale nie jest taka prosta, jakby się wydawało.
Nie chodzi jedynie o poprawienie własnego samopoczucia - podczas
spotkania wszystko jest poddawane ocenie: nie tylko to, co i jak
mówimy, ale również jak się zachowujemy i wyglądamy. Strój jest
w stanie wiele o nas powiedzieć. Przede wszystkim powinien podkreślać
nasz szacunek dla rozmówcy i świadczyć o tym, że potrafimy zachować
się stosowanie do sytuacji. Oczywiście nie jest istotny modny fason,
liczy się schludność i adekwatność stylu. Zazwyczaj odradza się
ekstrawagancję w ubiorze, choć oczywiście wiele zależy od stanowiska,
o które się ubiegamy, czy zwyczaju w firmie. Jeżeli staramy się
o posadę, w przypadku której wymagana jest nieprzeciętna pomysłowość
czy odchodzenie od konwencji np. w dziele kreatywnym agencji reklamowej,
można popuścić wodze fantazji i założyć coś odlotowego. Jeśli natomiast
chcemy pracować w biurze, lepiej postawić na stonowaną, klasyczną
elegancję.
Przybycie
Pamiętajmy o tym, że na rozmowę kwalifikacyjną pod żadnym pozorem
nie wolno nam się spóĽnić! Nie należy jednak popadać w drugą skrajność
i przyjeżdżać dużo za wcześnie. Zameldowanie się w firmie pół godziny
przed czasem może postawić gospodarzy w niezręcznej sytuacji. Po
pierwsze, niepotrzebnie absorbujemy członków personelu, którzy czują
się zobligowani, by się nami zająć. Osoba, z którą się umówiliśmy
może czuć dyskomfort wiedząc, że ktoś musi na nią czekać, a w rezultacie
nasza nadgorliwość może spowodować niechętne nam nastawienie rozmówcy.
Poza tym przyjeżdżając wcześniej możemy niechcący natknąć się na
naszego poprzednika-konkurenta, czego często chcą uniknąć zatrudniający.
Aby nie sprawiać kłopotów, najlepiej przybyć na miejsce na pół minuty
do pięciu minut przed czasem. Pierwsze kroki należy skierować do
recepcji i tam poinformować o umówionej wizycie.
następna strona
powrót do działu:
rozmowa
do góry
|